Främja synskadade barns utveckling av rorelser
Främja vidareutveckling utav rörelser hos synskadade barn
Rörelse kan uppmuntras arla.
Frihet rörelse är bestämmande för ett baby med synskador att utforska och bilda sig om jorden.
För att främja motorisk vidareutveckling samt affär:
Förälder eller förmyndare kan bära babyn i en över-axeln lyftsele.
Detta ger ej blott en säker och komfortabel plats för barnet, men ger barnet möjlighet att erfara annorlunda rörelser i annorlunda plan.
Ge barnet möjligheter att uppleva olika aktiverade positioner.
Många barn med minskad betraktelsesätt visar låg postural samt brist på rörelser därför bristande huvudrörelse.
Spädbarn med synskada är mestadels nöjda med att placerad på rygg samt ska sporre samt erfarenhet med andra ställningar aktivt.
För äldre barn, låt barnen vara i annorlunda positioner i stället för att bara sitta en stol vid ett bord.
Inbegripa annorlunda sittande, på mage på golvet, på knä vid annorlunda bord, etc.
Se till att bord samt stolar är rätt krön, göromål på lutande ytor alternativt stafflier, eller gno med material på väggen, bricka eller tavlan.
När ett barn att lära sej gå, kan du börja med att få honom skjuta en tung dragkärra gramför sig.
Låt ditt baby att vara barfota i förekommande fall, så att han kan få fler info om sin omgivning.
Låt barnet att röra sej och studera miljön.
Underlätta manuellt
Baby som är synskadade och blinda tro sig på sina händer för att bilda sig om deras värld.
Det är viktigt att stärka finmotorisk utveckling, assist ett barn lära sej att begagna sina händer.
Detta inkluderar att busa med leksaker samt få info om föremål, texturer, folk, storlekar, försändelse, samt så småningom, lära sig studera samt skriva ut eller punktskrift.
Att framhäva utvecklingen utav hand-användning:
Uppmuntra barnet att hålla sin flaska för att främja orientering i händerna.
En flaska med handtag kan vara till hjälp i begynnelsen.
En hög kontrast mönstrat lock på spädbarnets flaska kan hjälpa ett barn med minskad betraktelsesätt att visuellt administrera flaskan.
Spela med barnet i positioner som stärker hand-to-hand, hand-till-knä och hand-till-fot kontakt.
Ge leksaker samt stoff som har en mängd olika texturer, former, storlekar och vikt.
Ge leksaker och stoff som innehar många olika fason att aktiveras, samt hjälp barnet att begagna annorlunda hand-och armrörelser (roterar med underarmen, peta med pekfingret, resistiv game, etc)
Spela och tillhandahålla material som ger fast donation i händerna (klämma playdoh eller kitt, spela i vatten eller bönor, dra elastiska förbindelse, etc. )
Ge möjligheter för “stökigt” spel. Du kan behöva starta med något som att finna leksaker i en bunke med bönor etc..
Låt barnet har god tid att bekanta sej med nya leksaker. Ibland är det bäst för barnet att “upptäcka” leksaker på egen hand.
Innehar leksaker samt stoff på en konsekvent plats samt åtkomligt för barnet.