Beslutet från Postnord drabbar småföretag och landsbygdsregioner negativt
Sverige har en stark tradition där postservice anses vara en grundläggande tjänst som alla ska ha tillgång till, var de än bor i riket.
Det är med stor sorg vi nu måste konstatera att Postnord, som innehar monopol på spårbara småpaket via varubrev, har tagit ett beslut som är till stor nackdel för småföretag och kunder i mindre städer.
Misslyckandet med Postnords varubrev.
Det har nyligen fattats ett beslut av Postnord att inskränka inlämningen av varubrev till postkontor som endast finns i städer.
Bilden är en annons.Klicka på annonsbilden för att beställa.
Detta medför att de företag som handlar med små och lätta produkter nu måste använda sig av mer kostsamma paketleveranser för att tillhandahålla spårning för sina kunder.
Ett beslut som inte bara ökar kostnaderna för företagen utan även för konsumenten.
Detta är inte bara en fråga om ökade kostnader.
Det är en fråga om den grundläggande rättigheten att alla medborgare bör ha likvärdig tillgång till postservice.
Landsbygden, som redan lider av brist på olika tjänster, hamnar återigen i en nackdelaktig position.
Småföretag som behöver skicka sina varor på ett ekonomiskt och spårbart vis drabbas hårt av detta.
De har nu valet att antingen ta de högre kostnaderna på sig eller att övervältra dem på konsumenterna.
Varje val här är ohållbart i det långa loppet och kan orsaka en nedgång i konkurrenskraften för svenska företag.
Detta är likaså en fråga om jämlikhet.
Som ett statligt ägt bolag bör Postnord handla i enlighet med allmänhetens intressen.
Det är emot denna princip att försvåra för en stor del av invånarna att nyttja grundläggande posttjänster.
Det är viktigt att alla områden i Sverige erbjuds lika förhållanden för handel och kommunikation.
Det är uppseendeväckande att Postnord redan innehar ett utlämningsnät för paket som skulle kunna distribuera varubrev, om de erhöll riktlinjer.